Chocolate chip cookies

Enkla chocolate chip cookies som jag gjorde igår! Receptet snodde jag från en bok hos Emma Be. Finns nog tusen olika varianter på såna här kakor!

Detta behöver du:

100 g smör/margarin
100 g mörk choklad (eller valfri!)
1 dl strösocker
½ dl farinsocker
1 ägg
2 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
½ tsk vaniljsocker (men jag tar alltid mer vaniljsocker än vad som står i recepten, haha)

Sätt ugnen på 200°C.




Smält smöret och låt svalna, annars smälter chokladen sen och då blir det inga bitar i kakorna!



Jag blandade mjöl, bikarbonat, salt och vaniljsocker i en plastpåse



Receptet säger 100 g choklad men jag hade lite mer ;) Tog en stor Marabou Mintkrokant 200 g men jag lämnade två rader.. (dvs, jag åt upp dom)



Hackat och klart!



Ner med chokladen i smöret. Rör ner socker, farinsocker och ägget.



Sen ser det ut såhär!



Rör ner mjölblandningen i chokladsmörsmeten. Klicka ut på plåtar med bakplåtspapper. (Jag rullade bollar med händerna som jag plattade till lite) Grädda mitt i ugnen ca 10 min.



Voilà! Färdiga kakor, 2 plåtar med 9 på varje :)


Förresten har jag kakor i ugnen nu också! Jag har fått värsta kakbak-ilet! Bregottkakor och Viktoriakakor blir det. (Mormors recept såklart)

Ungefär kvart i två bär det av till Havsbadet med bästa friends! Ska bli jättekul! Middag ute och så Idol hos Sara & Henke :D
1 emma:

skriven

hörrudu, nu kommer jag o fikar:p

2 Sara:

skriven

de ska jag testa :) imorgon ska jag testa baka sockerbullar. :)

3 Sara:

skriven

det hemliga receptet för lyckat resultat: massa mer vaniljsocker ;) (och smör ibland) tänkte baka dessa kakor till mitt kalas. kanske imorgon eller ikväll om jag hinner köpa lite minkkrokant. :) tack för igår :)

4 Sara:

skriven

nu har jag gjort dem :D har inte smakat än, men de ser okej ut ;) fast jag läste inte ditt recept ordentligt, jag blandade allt "mjölliknande" i en påse. men det blev nog samma ändå :)

Kommentera här: