Brytbröd med parmesan

Här kommer receptet på brödet jag bakade till min halvåtta-middag! Det var superkul att göra och blev både snyggt och gott. Jag som egentligen inte är så mycket för ost tyckte det blev riktigt smarrigt (godast färskt såklart). Osten tar inte över. Receptet fick jag av en vän till familjen, kära Nina. Hon gör världens godaste smörbullar (med sån härlig grotta när man tar en tugga ni vet) och kolakakor - som jag hade velat ha i födelsedagspresent när jag var liten. Dessutom gör hon de snyggaste pepparkakshusen.


Till ett bröd behövs:

25 g jäst
2 1/2 dl kall mjölk eller vatten
1/2 dl olivolja
2 dl riven parmesan
1/2 tsk salt
ca 6 dl vetemjöl

Pensling: ägg och vallmofrö.


Gör såhär:

Lös upp jäst med mjölk/vatten i en bunke (Jag tog mjölk). Tillsätt olja, ost och salt. Tillsätt det mesta av mjölet, arbeta degen smidig och täck med bakduk och låt jäsa 1 timme. 

Arbeta degen, rulla till en längd och skär ut 15 bitar. Forma till bollar. Lägg dem i en smord form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter. Låt jäsa 30 min. 

Pensla med ägg och strö på vallmofrö. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min i 200 grader. Låt svalna på galler. 



Recept på laxsoppan kommer så småningom! :)

Kommentera här: