The christmas list

Sara snottade en jul-lista av en vän som jag i min tur snottade från Sara! Den här skulle egentligen ha kommit upp innan jul, men den kommer nu istället. Ni får tänka att det inte varit jul ännu...

 

Hur och med vilka ska du fira jul i år?
Jag och Stewen ska vara i Thailand hos Stewens pappa! Kommer bli alldeles underbart men väldigt konstigt att inte vara hemma på julen.

Vad önskar du dig i julklapp?
Det har jag inte hunnit tänka på. Men helt ärligt, typ inget!

Vilken scen är bäst ur Kalles Jul klockan 15 på julafton?
Tomtens julverkstad och Piff & Puff.

Brukar dina julaftnar leva upp till dina förväntningar?
Alltid!

Har du firat jul utomlands någongång?
Det blir premiär i år.

Vilket jullåt är den bästa?
Kan omöjligt välja EN men två favoriter är Fairytale of New york och Julen är här. När jag var liten älskade jag Den julen (Last christmas ni vet) med Jenny Öhlund. Mamma har den bästa julskivan hemma som har hängt med länge! Klang min vackra bjällra finns med på den, den har en speciell plats i mitt julehjärta.

Vilken julfilm är den bästa? 
Brukar inte se så mycket julfilmer, mer julkalendrar. ;) Skulle vilja se Elf dock, den har jag inte sett.

Har du varit Lucia någongång?
Mjo det har man väl som liten när alla tjejer fick vara lucia i luciatåget på skolan. Jag ville oftast vara tärna (glitter glitter!) men ibland föll man för grupptrycket, haha. Annars, nej.

Berätta om ett mysigt julminne.
Jul hos farmor och farfar när man gick ut och ställde ut gröt åt tomten på bron (eller verandan som vissa av er kanske säger). Tomten var ju hungrig efter all julklappsutdelning. Efter en stund gick man ut och kikade och då var gröten uppäten. ;) Underbara minnen! ♥

Bästa julkalendern?
Mysteriet på Greveholm! Sunes jul är ju också i en klass för sig.

Vad äter du mest av på julbordet?
Jag är ju lite som ett barn när det gäller julmat. Köttbullar och prinskorv äter jag nog mest. Och mammas svampomelett och pappas revbensspjäll som inte är av denna värld. (På ett positivt sätt alltså). 

Vilket julgodis är godast?
Knäck och rocky road.

När börjar ni julpynta hemma?
Traditionsenligt börjar vi julpynta första advent hemma hos mor och far. I år pyntade jag dock våran lägenhet den 11 november för att hinna vara med, åker ju till Thailand på Lucia(!!!)

Hur ser er julgran ut?
Har ingen i lägenheten. Men hemma är den alltid stor och grön och fin, pappa är bäst på att fixa julegran. Mycket pollor (julgranskulor...) och glitter. Gammal skruttig glitterstjärna i toppen.

 

Pepparkakor – Lussebullar (Svårt men jag skulle nog lida mer om jag inte fick äta peppisar!)
Ischoklad – Marsipan
Köttbullar – Prinskorv (Man får väl äta varmkorv!)
Julkorv – Julskinka
Lax – Sill (Dock gillar jag varken sill eller gravad lax, kan inte med konsistensen)
Revbensspjäll – Janssons frestelse
Ris a la malta – Risgrynsgröt (Kan verkligen inte välja, vill ha båda! Mormors ris a la malta är himmelen på jorden)
Rullsylta – Pastej
Glögg – Julmust (Båda!! Eller om jag måste-välja-annars-dör-jag så tar jag nog julmust)
Ge – Få 
Hemma – Borta (Lika mysigt vilket som, bara jag får vara med mina nära och kära!)
Utomlands – Sverige (Första gången utomlands blir ju i år, så egentligen kanske jag inte kan uttala mig än!)
Mysteriet på Greveholm – Dieselråttor och sjömansmöss
Chokladkalender – Paketkalender (Hade dock paketkalender när vi var små, den var så himla mysig).
Plastgran – Äkta
Arne Weise – Ernst (Lätt!)





 

Kommentera här: