Fransk hallonkaka

Ursäkta dålig bild, jag snabbfotade bara med mobilen. Skulle ha fotat med systemkameran idag men det hanns liksom inte med, haha.
 

Jag ville baka något gott med hallon till mammorna idag, och ramlade över ett recept på fransk hallonkaka. (Vad gjorde man utan Google?) Mycket god blev den, och går typ inte att misslyckas med. Utgick från det här receptet men la till vaniljpulver och ökade mängden hallon och vit choklad. Här har ni mitt modifierade recept!


Fransk hallonkaka

2 ägg
2 dl socker
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljpulver (ej vaniljsocker)
250 g hallon
100 g hackad vit choklad
100 g kylskåpskallt smör (tror inte att jag tog så mycket)

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljpulver och rör ned i äggsmeten. Bred ut smeten i en form med löstagbara kanter. (Jag klämde fast ett bakplåtspapper i bottnen). Strö över hallonen och den hackade vita chokladen. Hyvla sedan över smör. Grädda kakan i mitten av ugnen 175 grader i ca 35 minuter, tills den fått fin färg. Servera med grädde eller vaniljsås. Jag hade vaniljvisp.


Mmmmmmums!

Kommentera här: