Vita chokladbollar

Jag tjoffade ihop lite chokladbollar till min grupp igår. Tänkte att vi skulle behöva lite sockerchock idag under sista rycket med grupparbetet, vi har haft det ganska körigt. Chokladbollarna blev himla goda och mina kamrater väldigt glada! (Jag gick efter Per Morbergs recept, riktigt bra).

Efter chokladbollerullandet fick jag en massa kokosflingor över och då fick jag ju en anledning till att baka ännu mer. Så ikväll testade jag att göra vita chokladbollar som jag tänkt prova göra sedan jag såg ett recept här. Ramlade över Gustav Lagerträds blogg i sommar, ni vet han från förra årets Hela Sverige bakar. Åh vad jag gillade honom!


Här har ni receptet.


Vita chokladbollar
 
150 g vit choklad
100 g smör 
5 1/2 dl havregryn
1/2 dl socker
1 msk vaniljsocker

kokos eller pärlsocker att rulla i.


Ja resten fattar ni nog. Smält chokladen. Blanda ihop resten av ingredienserna till en gegga, tillsätt chokladen och rör till en härlig smet. Rulla bollar i kokos eller pärlsocker (jag tog kokos). Jag vill alltid frysa mina chokladbollar en stund innan man äter dom, gjorde samma med de här.

De blev himla goda, söta och sliskiga så man trycker inte i sig jättemånga. Gillar du vit choklad måste du absolut testa de här!

Jag som är ett fan av kokos kommer testa baka den här kakan, hur god såg inte den ut?!
1 Ellen Delin:

skriven

Åh, dessa ska jag prova. Ser supergott ut!

Svar: Ja prova! Sliskiga och söta men goda om man gillar vit choklad :) kul med lite annorlunda chokladbollar :D
Mamma Karin

2 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Åhh så goda dom ser ut :) Ha en trevlig helg :) Om du är intresserad av att gästblogga hittar du mer om det på min blogg :)

Svar: :D
Mamma Karin

3 Hanna:

skriven

Usch, det är inte bra för mig att hitta såna här inlägg... Jag har ju lovat mig själv att sockeravvänja mig :D

Svar: Hahaha det kan du börja med en annan gång :) hehe. Jag har lite samma tanke, tänker att jag tar tag i mitt nya liv på måndag ;) haha.
Mamma Karin

4 Antoni Wegemo:

skriven

Åh vad goda de ser ut! Är det okej om jag lägger ut ett tips om receptet på min blogg?

Svar: Det var dom! :) Jamen absolut :)
Mamma Karin

5 Mizca:

skriven

Hej!

Länken till andra kakan med kokos du tipsade om fungerar inte för mig?

Svar: Åh, det blev nåt konstigt! Den funkar nu iallafall :)
Mamma Karin

6 kelly:

skriven

Goda dom ser ut att vara:D!

Svar: Det var dom, testa! :D
Mamma Karin

Kommentera här: