Långpannerutor

Den gulliga tanten som bodde i våran lägenhet innan oss lämnade kvar en hög med Hemmets Journal. I en av tidningarna hittade jag det här receptet!


Långpannerutor

50 g jäst
5 dl vatten 37°C
1 msk ljus sirap
2 msk rapsolja
2 tsk salt
2 dl havregryn
2 dl fint rågmjöl
9-10 dl vetemjöl
100 g torkade aprikoser

Sätt ugnen på 225 grader. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt lite vatten och rör ut jästen. Tillsätt resten av vattnet, sirap, olja, salt, havregryn, rågmjöl och det mesta av vetemjölet. Arbeta ihop till en deg. Rör i aprikoser. Låt jäsa ca 40 minuter. Platta ut degen i en långpanna med bakplåtspapper i botten. Skåra i rutor och låt jäsa 30 minuter. Grädda rutorna i 20 minuter.

Har bakat dessa två gånger nu och tycker de blev himla goda! Första gången strödde jag lite frön på (skippade aprikoser) men nu den andra gången gjorde jag dom plain så att säga, inga frön. För jag tänkte att Stewen inte gillade frön överhuvudtaget. Sen kom det ju fram att han bara inte ville ha frön INUTI bröd. Haha. (Igår när jag gjorde lite kvällsfika i form av mackor och varm Oboy tänkte han visst att jag bara hade gett honom bottnar och inga lock! Och inte sa han något! Typiskt Stewen). De första blev godare, blev mer smak med frön på. Man kan ju variera som man vill, tjoffa i något annat än aprikoser, strö på lite vad man vill i fröväg och mixtra lite med mjölsorter. Första gången skar jag nästan för små bitar, (blev väldigt många rutor) nu gjorde jag lite större så de blev fluffigare men inte lika många, tror att det blev 20 st. I receptet stod det 24. Jästiden kan man ju öka på förresten, jag lät de jäsa längre än receptet sa. (Ställde plåten på spisplattorna medan ugnen var på = lite extra värme).



1 Sara A:

skriven

Jag gjorde ett liknande recept i söndags. Mumsigt :)

Svar: :D det är så kul att baka bröd! Jag gjorde morotsbröd ikväll också ;)
Mamma Karin

Kommentera här: