Egen kexchoklad

Håll i hatten och herreminje och kors i krösamoset. Här har ni något fantastiskt ursinnigt jättegott! HEMMAGJORD KEXCHOKLAD! 


Varför i hela friden har jag inte gjort det här förut? Så himla gott och enkelt och kul! Jag kikade runt på lite olika recept och gjorde lite som jag ville. En del har Dubbelnougat i och vissa kör Nutella eller vanlig nougat. Jag hade vanlig nougat hemma så använde det. Har har ni mitt recept!

 
Karins kexchoklad
ca 36 st

DU BEHÖVER:

1 paket smörgåsrån
250 g nougat
Marabou mjölkchoklad (jag använde totalt nästan 3 stora kakor) 
 

GÖR SÅHÄR:

Smält nougat och mjölkchoklad i vattenbad (jag hade 1 stor Marabou mjölkchoklad). Pensla chokladsmeten på smörgåsrån och lägg på varandra. Jag penslade med en pensel av silikon). Jag satte rånen fyra och fyra. Ingen choklad på det översta rånet. 

Frys chokladrånen en stund. Dela sedan i fyra bitar, först i mitten längs kortsidan och sedan tvärsöver, om ni förstår. (Som ett kors). Smält choklad (för mig gick det åt nästan 2 stora chokladkakor och då räckte det till alla utom fyra kexchoklad). Doppa chokladrånen i choklad. Jag tog hjälp av en sån där plastnypa/tång. Bottnen på rånen kan man skrapa av mot tallriken där man toppat rånen. Lägg på galler och låt stelna. 

Så sjukt gott!

 
 
1 JHH:

skriven

Det kanske är något man skall testa :)

Och så ett svar på din kommentar dåbuag lyckades skicka ett tomt svar (igen):

Ja,nu när det är julstädat är det verkligen mysigt! :)

2 JHH:

skriven

Det kanske är något man skall testa :)

Och så ett svar på din kommentar dåbuag lyckades skicka ett tomt svar (igen):

Ja,nu när det är julstädat är det verkligen mysigt! :)

Kommentera här: