Som friterad banan med glass


Efterrätten i lördags! Såg ett recept i Kakburken-gruppen på Facebook som jag bara var tvungen att prova. En slags bananpaj som skulle smaka som friterad banan. Det gjorde den också! Fantastiskt enkel att göra, och himla god. Jag dubblade receptet (fast använde inte så många bananer) och gjorde i fyra mindre pajformar så att man fick varsin. Det blev väldigt mastigt men väldigt göttigt! Härligt knäckig och god.


Bananpaj à la friterad banan

3 bananer
100 gram smör
1-1 1/2 dl socker
1 1/2 dl mjöl
3 msk ljus sirap

(Till en form ca 10 x 22 cm)
Skiva bananerna i lagom storlek lägg dem i formen. Smält smöret litegrann (30 sekunder i mikron). Blanda ner alla ingredienserna, rör ihop allt till en smet och fördela över bananerna.

Grädda i ugnen på 200 grader i ca 15 min tills pajen fått en härlig färg!


Ät med glass.


Gillar du friterad banan måste du testa denna paj!
1 Lina:

skriven

Såg och lät verkligen smarrigt ut! Det ska jag testa nån gång :)

Svar: Det tycker jag verkligen!! :)
Mamma Karin

Kommentera här: