Raw brownies

När jag skulle planera måndagens efterrätt googlade jag "raw food brownie" och tog det första receptet jag hittade, som verkade enkelt och gott. Receptet kom härifrån. Ni måste prova! Så himla fränt.



Raw brownies
ca 12 små eller sex stora (jag gjorde 9)

2 dl valnötter
2 dl färska dadlar (urkärnade!)
1/2 dl kakao
1 msk mandel- eller jordnötssmör (jag tog jordnötssmör)
Liten nypa salt
Några droppar vatten 

Lägg valnötterna i en matberedare och mixa några sekunder tills de är sönderhackade i småbitar. Tillsätt övriga ingredienser. Var försiktig med saltet! En mininypa är tillräckligt. Mixa igen tills allt är sammanblandat.
Degen ska bli sammanhållande och lite klibbig. Tillsätt lite, lite vatten för att få rätt konsistens. 1-2 tsk vatten borde vara tillräckligt.
Tryck ut degen i en form. Stoppa in i frysen medan du gör frostingen.
 
Chokladfrosting
1 mogen avokado
Frön från 1 vaniljstång
3 msk flytande honung
1 msk kokosolja
3 msk kakao

Lägg alla ingredienser i en matberedare och mixa tills blandningen är mycket slät. Se till att det inte finns kvar några avokadobitar.
 
Ta ut brownieformen ur frysen och bred på frostingen. Ställ sedan formen i frysen eller i kylen och låt stelna en stund. Skär i bitar.

 
 
Nästa gång ska jag ha en mindre form så att jag får lite högre bitar. Jag serverade med hallon, kokosgrädde och vanlig vispgrädde. 
 
Kokosgrädde: Ta en burk kokosmjölk, vispa det tjocka med elvisp. Använd alltså inte själva mjölken utan bara det som är "hårt". Smaksätt med vaniljpulver. Man ska egentligen kyla ner allting (bunke, kokosmjölken, visparna...) men det hann jag bara göra en stund för jag glömde bort det. Nästa gång ska jag kyla ordentligt! Blev himla gott ändå, första gången jag provade. 
1 rememberthiis.blogg.se:

skriven

Ser gott ut :)

Svar: Supergoda blev dom, prova! :D
Mamma Karin

2 a n n i k a:

skriven

Mumsigt!

Svar: Verkligen :)
Mamma Karin

Kommentera här: