Nötpasta med morot

Igår lagade jag en ny supergod rätt! I helgen när vi gick på stan (Steffes mamma och Roger hälsade på, så kul!) snabbtittade jag i en kokbok på Åhléns som jag vill ha. Ramlade över ett superintressant recept som jag bara var tvungen att prova. Så jag gjorde en fuling och fotade av receptet. Här har ni det! SÅ enkelt och gott. Det här ska jag göra fler gånger.


Nötpasta med morot

3 morötter
1 gul lök
1 dl hasselnötter (minst)
rapsolja att steka i
pasta för 4 personer
2 dl smaksatt crème fraiche (tomat/basilika är väldigt god till)
eventuellt lite mjölk att späda med
salt och peppar

Sätt på pastavattnet. Riv morot och lök med rivjärn under tiden vattnet kokar upp. (Jag är inte mycket för lök och hade en jättestor så jag tog bara halva) (Jag rev lite på båda sidorna av rivjärnet). Hacka nötter grovt, hetta upp en torr stekpanna och rosta någon minut. (Jag hittade inga hela hasselnötter utan köpte två påsar hackade nötter, det blev typ 2 dl). Tillsätt rapsolja och låt lök och morot fräsa med en stund. 
När vattnet kokar, lägg i pastan och koka enligt anvisning på förpackningen.
Blanda i crème fraiche (jag tog tomat/basilika) i nöt- och morotsfräset, späd eventuellt med lite mjölk och smaka av med salt och peppar.


GOTT!
1 Sara R:

skriven

Åh lät och såg mumsigt ut!

Svar: Fantastiskt enkelt och gott! :)
Mamma Karin

2 Lina:

skriven

Låter ju superspännande, och perfekt om man ska äta något vegetariskt :) Måste absolut testa!

Svar: Verkligen! Gott om man gillar nötter :)
Mamma Karin

Kommentera här: