Ett brödigt tips

Igår kom min kära syster förbi en snabbis på väg ner till Stockholm. Hon lämnade av mina täckbyxor som jag glömde hemma. Kvällen innan bestämde jag mig för att testa baka bröd som jäser över natten. Hittade ett recept på Jennys matblogg på kalljästa frallor. Så jag kastade ihop en deg och sedan när Åsa kom på förmiddagen mumsade vi alldeles nybakade frallor! Hiskeligt gott! Första plåten blev lite välgräddad men den andra blev perfekt. Har tyvärr inga bilder (hör och häpna) men ni får tro mig helt enkelt.

Jag hade vetemjöl och grahamsmjöl i degen. Och så la jag till chiafrön och linfrön. Toppade med sesamfrön och solrosfrön.
 
Ni måste testa! Sjukt gott och enkelt. Finns ju inget godare än nybakat bröd. Jag skulle kunna leva på mackor!


Kalljästa frallor - Jennys matblogg
 
1 pkt jäst
6 dl kallt vatten
4 msk rapsolja eller olivolja (Jag tog 2 msk av varje pga kronisk beslutsångest)
2 tsk salt
8 dl vetemjöl
3-4 dl vetemjöl med fullkorn eller valfri blandning mjöl (Jag tog grahamsmjöl)
 
Toppa med sesamfrön (och solrosfrön om du vill göra som jag)
 
 
Smula ner jästen i en bunke, lös upp med lite vatten och rör tills jästen löst sig. Tillsätt därefter allt vatten, olja, salt. Arbeta in mjölet med bakmaskin eller för hand. Använd så mycket mjöl att du får en smidig och fin deg som släpper.
 
Baka ut degen och rulla 18-20 bullar som du lägger på plåtar med bakplåtspapper. Lägg bakhandduk över och ställ in i kylskåpet. (När jag ställde mina plåtar i ugnen gick inte kylskåpsdörren att stänga, haha. Drog över bakplåtspapprena bara och la handdukar över). Morgonen efter ställer du ugnen på 200 grader och tar ut plåtarna i rumstemperatur medan ugnen fått rätt temperatur. (Jag lät frallorna stå ett längre tag). Pensla dem med vatten strö över frön och skjuts in i ugnen tills de fått en vacker färg.
 
Jag glömde att ta tid, men första plåten blev som sagt för gräddad... Blev värsta hårda skorpan på. Grädda inte för länge alltså.
 

 
Ni får en bild på Ella från ikväll. Ätandes limpa som morfar skickade med. Ella har fått dille på Rice crispies (och Havrefras men nu är de slut). "Vill ha rice krispies, mjölk och havrefras och limpa" säger hon ofta på kvällen. Haha! Måste sluta med Rice krispies känner jag, värsta sockerbomben... Köpte det då jag skulle julbaka och blev nog ett paket efter det. Ska göra egen granola/müsli igen tänkte jag!

Kommentera här: