Arraksrullar och hallonrullar

Punschrulle, dammsugare, filmrulle, arraksrulle (även tobruk, trådrulle, bagarskrap, 150-ohmare, eller säkring(!?), enligt Wikipedia). Kärt barn har många namn. Jag säger nog punschrulle men i Sju sorters kakor heter bakverket arraksrulle. Jag testade mig på att baka såna här för ett par dagar sedan. Det tog en himla tid och var pilligt och ganska bökigt men fina blev dom! Däremot känner jag inte jättestarkt att jag måste göra dom igen för SÅ goda tycker jag inte att de är, haha. (Jag har faktiskt inte smakat någon än, testade bara "degen"). Men nu har jag provat iallafall!



Jag gjorde dubbel sats och två olika varianter (15 gröna och 15 rosa alltså) för jag hade hallonessens hemma, tänkte att det kunde vara värt att prova. Så gjorde en klassisk arraksrulle och en med hallonsmak.


Arraksrullar (dammsugare, punschrullar)
15 st

100 g smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1-2 msk kakao (jag tog drygt 2)
ca 3 dl småkaks- eller sockerkakssmulor (Jag tog lite mer än så. Hade en sockerkaka från kvällen innan)
arraksessens eller punsch efter smak

Rör ihop smör, florsocker, vaniljsocker och kakao. Tillsätt kaksmulorna och rör tills allt är väl blandat. Smaka av med arraksessens eller punsch (jag tog arraksessens och inte så jättemycket). Ställ "degen" kallt en stund.
Rulla ut till ca 5 cm långa bitar (eller som du vill ha dom). Klä med tunt kavlad mandelmassa eller marsipan, doppa ändarna i smält choklad.

Till de gröna rullarna använde jag ett färdigt tårtlock som jag köpte på Ica, väldigt smidigt. Kavlade då det behövdes. Till hallonrullarna hade jag en rulle marsipan som jag färgade med röd hushållsfärg. Och istället för arraksessens tog jag alltså hallonessens. Tillsatte mer vaniljsocker i "degen" och lite vaniljsocker.

 
Tjusigt värre!

Kommentera här: