Nu går vi in i vecka 39

 
Galet nära nu, snart är Ella storasyster! Helt sjukt. Var till barnmorskan idag. Blodtrycket såg bra ut fortfarande (120/75) och magen är prick på mittenkurvan så det kändes skönt. Med Ella blev jag så uppskrämd med att jag skulle få ett stort barn, barnmorskan sa hela tiden att magen var så stor (fast det var den inte!?) och sen fick jag höra "barnet kommer väga 4300 gram i vecka 40". Snacka om att skrämma upp en förstföderska! Ella vägde 3585 gram då hon föddes. Och magen hade samma mått då som nu. Det har suttit i litegrann den här gången, en liten oro för att få "för stor mage" och jättebebis... (Alla kommentarer man får om magen också, kan inte folk bara låta magen vara? "Shiiit, den är så liten!" "Det syns ju inte på dig!", "OJ, nu är den stor!", "Jag tycker att du är tjock!"...) (Tack tack...) Det där med viktskattning ska man väl för övrigt inte tro på heller, tycker att jag hör om missberäkningar hela tiden. Man kan ju få världens jättemage även fast barnet är litet också. Och vissa får små magar med större barn.
 
Jag låg fortfarande på 112 när det gällde järnvärde (eller hb) så nu har jag köpt järntabletter på inrådan av barnmorskan. Kommer antagligen att blöda mer än normalt under förlossningen eftersom jag går på blodförtunnande så är ju bra att boosta upp järnvärdet tills det är dags... Jag som trodde att jag hade fått upp värdet mer för det är nästan sjukt vad mycket järnrik mat jag ätit på senaste tiden!

Bebbens huvud var ruckbart och hjärtljudet låg på 144. (Tidigare har det varit 145, 140, 140, 135, 135). De säger ju att man ibland kan läsa ut kön genom hjärtljud, visst ska flickor ha högre hjärtljud? Eller det kanske är en myt? Jag måste kolla hur det såg ut med Ella i magen bara för kul. De flesta tror att vi kommer få en kille och många säger att jag har en typisk pojkmage eftersom det bara är på magen det syns att jag är gravid... Dock såg jag likadan ut med Ella så det där tror jag inte på, haha! Men jag gissar att vi får en kille bara för att Stewen tror på tjej! (Han trodde även att Ella var en kille...)

Kommentera här: