Fryst Nutellacheesecake

Här har ni receptet på kakan jag bjöd på i söndags! Jag och Ella hämtade upp Anna och Roxanne som var i Umeå och så for vi förbi Amanda. (Först hade jag lite biltrubbel, höll på att bli tokig. Mer om det sen). Jag vet att tjejerna gillar Nutella och jag googlade mig fram till ett recept av Roy Fares. Fryst Nutellacheesecake. Den blev fantastiskt god! Egentligen skulle man ha rostade hasselnötter på men jag tog med Daim som man fick krossa och ha över.
 


Lite väl tinad blev den kanske, eftersom jag tjorvade runt med bilen och var tvungen att fylla på kylarvätska... Jag har en massa kvar i frysen dock och jag har ätit någon bit till, riktigt god! Stewen tyckte att den blev lite för sliskig för hans smak, men tjejerna gillade!


Fryst Nutellacheesecake à la Roy Fares
 
Botten:
100 g smör
200 g Digestivekex (1/2 paket)
1/2 dl strösocker
 
Fyllning:400 g färskost, rumstempererad
2,5 dl vispgrädde
200 g Nutella
1,5 dl farinsocker
1 msk vaniljsocker
 
Garnering:
5 dl vispgrädde (5 dl)
30 g rostade hasselnötter (0,5 dl) (Jag tog Daim istället)
 
Värm ugnen till 175 grader. Smält smöret i en kastrull och mixa kexen till smulor i en matberedare.
Blanda samman smulor, smör och strösocker och tryck ut i en pajform med löstagbar kant, 22 cm i diameter.
Grädda bottnen mitt i ugnen i cirka 10 minuter och låt svalna helt innan cheesecakefyllningen hälls ner.
 
Fyllningen: Vispa färskost, 0,5 dl grädde, Nutella, farinsocker och vaniljsocker fluffigt. Tillsätt sedan lite i taget av resterande grädde och vispa tills fyllningen känns fast och krämig. Fördela fyllningen jämnt i pajskalet och låt pajen stå i frysen i minst 2 timmar.
 
Ta ut pajen 20 minuter före servering. Den ska vara lätt fryst. Mjukvispa grädden och fördela den och rostade hasselnötter ovanpå.

(Vi hade vispad grädde och Daim till. Smetade inte all grädde på kakan utan hade den bredvid).
1 Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

skriven

mumms

Kommentera här: