Kompisträff och äppelpaj

I torsdags var jag och Ella till Vännäs och hälsade på en family från föräldragruppen! Så himla trevligt. Det skiljer en vecka mellan Ella och hennes polare, och han har även en lillebror som snart blir ett år (typ precis när Ellas syskon beräknas komma till världen). Kidsen har blivit så himla stora! Vi blev bjudna på gofika, bland annat en världsgod äppelpaj. När vi skulle fara fick vi med oss en påse äpplen från deras äppelträd, så himla lyxigt! Igår bakade jag en äppelpaj. Hittade ett recept i min bok "100 läckra pajer" som jag fått av mormor och morfar.


Pajdeg till efterrätt

3-3 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl strösocker
150 g smör
1 ägg


Blanda för hand:
Blanda mjöl, bakpulver och socker. Smula sönder smöret i blandningen med fingertopparna eller med en gaffel. Tillsätt söndervispat ägg och blanda snabbt till en deg. Tillsätt mer mjöl om degen blir för lös.

I matberedare:
Dela kylskåpskallt smör i bitar. Lägg ner alla ingredienserna i blandarskålen och kör cirka 1/2 minut. Låt degen vila i kylen minst 30 minuter innan den kavlas.




Jag blandade för hand! Oklart förresten vad man skulle använda för temperatur till pajdegen och kanske man skulle kavla den egentligen? Men jag gjorde som smulpaj. Det blev göttigt! La äppelklyftor i smord pajform och strödde över lite strösocker och kanel. Sedan pluttade jag över pajdegen och skjutsade hela kalaset in i ugnen på 225 grader tills pajen fick fin färg.

Vi åt med gammaldags vaniljglass och Ella tyckte det var fantastiskt smarrigt! (Hon åt mest glass, haha).
 



Nästa gång jag gör äppelpaj ska jag göra en knäckigare variant! Kanske skulle ta mormor rabarberpajrecept och byta ut rabarber mot äpplen!? Det borde bli en jättehit!
1 Anonym:

skriven

Åh har ni ny stol. Hon blev så stor. Fina Ella 😘😍/Sara A

Svar: Ja sen ett tag tillbaka :) hon älskar den! Och ja visst blev hon stor!!
Mamma Karin

Kommentera här: