Nyfikenbollar i pitabröd

Nu ska ni få ett härligt och bra vegotips! För ett tag sedan testade jag nyfikenbollar. Hade klippt ut receptet ur Coops Buffétidning. Himla gott var det. (Stewen gillade också. Ella var väl inte lika impad, hon åt mest pitabröd och grönsaker...) Jag fixade hummus (ska testa göra egen snart) och grönsaker till, och pitabröd. Det var riktigt smarrigt. Lime var pricken över i:et.
 
 
Nyfikenbollar
 
400 g kokta kikärtor
2 dl hasselnötter
2 skivor vitt bröd, t.ex rostbröd
2 st ägg
2 dl persilja, hackad
2 st vitlöksklyftor
1 msk olja till smeten + olja att steka i
1 tsk salt
0.5 tsk grovmalen svartpeppar
 
 
Mixa kikärter, nötter och bröd grovt i en matberedare. Tillsätt ägg, persilja, vitlök, olja, salt och peppar.
Mixa lite till och forma smeten till runda bollar (gärna med blöta eller oljiga händer). Hetta upp olja i en stekpanna och stek gyllene på medelvärme, ca 6 min.



Jag älskar kikärtor(!) och skulle vilja äta det oftare! Hojta gärna om ni har tips på mat med kikärtor i.
1 Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom:

skriven

Så gott

Svar: Mycket :)
Karin Lu

2 Emiza:

skriven

Sugen på att testa

Svar: Gör det!! Sååå gott :)
Karin Lu

3 JHH:

skriven

Jag tyckte väl jag kände igen receptet när jag såg inlägget på blogg.se-startsidan. :)

Jag har gjort kikärtabiffar några gånger, gott om man tycker om kikärter (jag är inte jätteförtjust). Jag brukar även göra pajdeg på kikärter.

Svar: Men så kul :) jag hade kanske inte sett det om du inte hade skrivit det :D Åh jag ska prova kikärtsbiffar! Jag älskar kikärtor :D smakar ju egentligen inte jättemycket men jag tycker det är jättegott av någon anledning :) Pajdeg på kikärter har jag aldrig testat, hur blir det? Jag älskar ju paj också så borde prova :)
Karin Lu

4 EVELINA:

skriven

Både låter och ser gott ut! Är själv vegetarian, så det här var ett välkommet tips! :D

Svar: Men vad härligt! Då måste du testa :)
Karin Lu

5 Svartstina:

skriven

Jo, kikärter är gott. Gjort liknande recept men utan nötter, misstänker att nötterna gör det ännu godare, så det får jag testa någon dag framöver :)
Annars gör jag ofta indiska rätter med kikärter. Häromdan gjorde jag paj med pajdeg gjord av kikärtsmjöl och olja.

Svar: Ja prova! Nötter i mat blir ju sjukt gott! :) Kikärtsmjöl har jag aldrig testat, det måste jag göra :)
Karin Lu

Kommentera här: