Håravfall, avslag, amningslinnen med mera

Man har lärt sig en del efter två graviditeter och två förlossningar. Tillåt mig lista några punkter.



• När du är gravid slipper du mensen i 9 månader. = Så skööönt! Men det är lite ljug för efter förlossningen blöder du konstant i ungefär 2 månader... Motsvarar väl ungefär 9 veckors menstruation. Kläm in den på 2 månader. YEY.

• Du har tjockt och fint hår under graviditeten men efter förlossningen kommer håravfallet. Jag har precis börjat tappa hår nu. Det släpper stora tussar och jag känner redan att håret är tunnare, bara efter några dagar. Det är sådant man får dras med efter att man fött barn. KUL. (Råkade skriva KUK först). (Kanske skulle ha låtit det stå kvar). (OBS: Det är bara hår och hår växer ut igen, även om du kommer dras med 2-frisyrer-i-1 ganska länge).

• Bebisen är hungrig mest hela tiden i början. Du kan ha matat bebben och den skriker 5 minuter senare. Du tänker att den omöjligt kan vara hungrig. Men det kan vara så! Och det är oftast så. Bebbar ha pyttesmå magsäckar. Man kan alltid kolla om barnet vill äta.

• Pojkar kissar annorlunda jämfört med flickor... Det kan komma kiss överallt och närsomhelst. Jag har ännu inte riktigt greppat detta. Skynda på med ny blöja om du inte vill bli nerkissad.

• Blodpropp och hemorrojder är inte något som bara gamla tanter och gubbar får... (Jag har testat båda och rekommenderar det INTE).

• Amningslinnen är ett fantastiskt påfund. Jättebra och praktiska att sova i om man ammar.

• Glöm natriumklorid/koksaltlösningar mot små täppta bebisnäsor. Bröstmjölk is the shit! Jag klämmer ut bröstmjölk i en linsburk och tar en medicinspruta och sedan sprutar jag bara in i näsan. Det lättar nästan på direkten och bebben kan andas ordentligt! Nässug är bra efteråt.

• Du kan inte se på magen hur stort barnet är. En del har gigantomagar men föder ut 2,5-kilosbebisar. Vissa har inte jättemagar men klämmer ungar över 4,5... Jag hade lika stor mage under båda graviditeterna men Ella vägde 3585 g och Wilhelm 4610 g.

• Storleken har betydelse. Att det inte behöver göra ondare att föda ut ett stort barn än ett litet, ("Stora bebisar kommer ut nästan av sig själv!") nej det stämde inte för mig. Stort barn = större huvud = svårare att trycka ut. Jo, det ÄR enklare att föda ett mindre barn, skulle jag säga.

 

 

 
Nyfödd Ella.
 
 
Nyfödd Wilhelm.

1 Emma Nord:

skriven

Hahaha ja herregud.. de där med o ha avslag i tusen år.. seriöst de e ju som att kroppen hållet inne alla menstruationer under dessa 9 månader;)

Svar: Haha ja menar det! Så onödigt :)
Mamma Karin

Kommentera här: