Bulgursallad med hummus

 
Förra veckan (min veganvecka, hehe) gjorde jag en smarrig bulgurgrej inspirerad av ett recept av Sofia von Porat. Jag kokade bulgur och blandade med lite hackad röd paprika och persilja (från frysen). Små gurkbitar också. La till lite grönsaker som vi hade hemma. Kokade lite broccoli (ÄLSKA BROCCOLI).

Hummus var jätteenkelt att göra och passade toppenbra till. I Sofias recept skulle man ha soyayoghurt också men det hade jag inte hemma, tog en skvätt havremjölk för att få till konsistensen.

Skriver upp originalreceptet!


Hummus (Sofia von Porat)

saft från en citron
3 msk tahini
1 burk kikärtor
1 vitlöksklyfta
2 msk olja
2 msk soyayoghurt
en nypa paprikapulver
1/2 tsk spiskummin
1-2 krm salt

Mixa citronsaft och tahini i en matberedare i 30 sekunder. Skölj kikärtorna, låt vattnet rinna av och häll ner i matberedaren tillsammans med vitlök, olja, soyayoghurt, paprikapulver, spiskummin och 1 krm salt. Mixa till en jämn och slät hummus. Smaka av med salt och paprikapulver och servera.
 



Jag hade en stor citron och älskade att det blev mycket citronsmak! Däremot gillar jag inte för mycket vitlök (stort ändå att jag har börjat äta lite vitlök!) så jag pressade den, hade inte i en hel klyfta. Det blev ganska mycket hummus och det funkar ju fint som pålägg på macka också!

Kommentera här: