Nu blir jag vegetarian!

Igår gjorde jag spaghetti med rotfrukter, pesto och bacon till middag. Stewen fick steka bacon för han älskar ju kött. Ella åt också lite bacon. (Inte jag). Det slog mig då att vi ju inte pratar med Ella om vad bacon, korv, kyckling och köttbullar är för något. Att fiskpinnar är fisk förstår hon men vi har liksom inte sagt åt henne att bacon är gjort av gris... (Hon har en mjukisdjursgris som Stewen döpt till Bacon vilket Ella snappat upp. Undrar när hon gör kopplingen...?) (Jag minns förresten när jag var liten och förstod att ägg kommer från höns... Jag trodde att jag åt små kycklingar då. SÅ hemskt!) (Ja nu är ju inte ägg kött men ändå).

Pratar ni med barn om vad kött är? Jag har gått och blivit vegetarian nu förresten. Jag vill inte äta djur mer. Kan inte svara på om det här är för resten av mitt liv men nu känns det som det bästa för mig. Mår lite bättre psykiskt. Jag ser liksom bara en gris framför mig när jag ser ett baconpaket. (Undrar förresten hur många som skulle äta bacon om man till exempel läste "skär bitar av gris och stek i smör" i recept istället för typ "strimla bacon och knaperstek den"...) (Eller "bräckt gris" istället för "bräckt skinka").

Har velat lite hit och dit när det gäller vegetariskt, och har väl tvekat just för att jag inte vill vara besvärlig med folk. (Det är ju liksom enkelt att bara äta allt). Men alltså bara för att jag inte äter kött kan ju fortfarande Stewen och Ella äta det. Tänker jag. Och det är ju jag som själv måste få bestämma vad jag stoppar i mig och om jag mår bättre av att inte äta kött så är det väl jättebra. Man ska ju inte äta grejer bara för att man känner någon slags press utifrån, och för att inte vara "besvärlig". Jag har tänkt mycket på djurhållningen och all forskning som visar på hur dåligt kött är (mest rött då). Människor som lever längst i världen äter mycket grönsaker och lite kött. En maträtt kan bestå av massor med grönsaker och till exempel ris, och en liten bit kött eller fisk som smaksätter en hel rätt. Hos oss utgår man från typ en maffig köttbit, potatis och lite lite grönsaker... Så sjukt egentligen. (Har ni inte sett dokumentären "Food choices" på Netflix - gör det!) (Jag är inne på att äta mer veganskt också men kan nog inte tänka mig att bli helt vegan... Grädde och Marabouchoklad skulle jag inte vilja vara utan, haha!)

Lady Dahmer skrev en gång ett tänkvärt inlägg om det här med att servera kött till sina barn. Att det rimligaste vore att INTE servera döda djur till sina barn. Väldigt intressant tycker jag! Folk gnäller på folk som ger vegetariskt och veganskt till sina barn men hur härligt är det egentligen att servera djur till sina barn? Jag tycker ju att det känns hemskt och jobbigt att säga till Ella att blodpudding är gjort på riktigt grisblod och att skinka är gjort på gris... Det står ju på något vis för att jag inte är bekväm med att äta kött. När berättar man för barn vad de äter? Har ni gjort det?


 
 
1 silvia:

skriven

Jag blev vegetarian (lakto-ovo som det heter om man äter mjölk och ägg) av samma anledning som du, jag ville inte äta ett djur. Flera år senare fick jag veta att även om jag väljer att inte äta kött, så bidrar jag ändå med att andra äter kött genom mjölkindustrin. Kalvar slaktas och mamman spenderar 4-5 år med att mjölkas varje dag. Vilket betyder att man bidrar till att djur fortfarande slaktas så att andra kan äta dom. Nu har jag varit vegan i snart 3 år och jag skulle aldrig kunna gå tillbaka. Jag tänkte att jag aldrig skulle kunna ge upp choklad eller ost, men det kunde jag. Idag finns det många alternativ till nästan alla animaliska produkter, och inget djur kom till skada.
Det finns även forskning som visar att mejeriprodukter och ägg inte är bra för hälsan, kolla på tex Forks over Knives och Foodmatters.
Om jag får barn så kommer jag självklart säga vad kött, fisk, fågel, ägg och mjölkprodukter kommer ifrån, det hade jag gjort även om jag inte var vegan. Jag tycker att alla har rätt till att veta vad det är man äter, spelar ingen roll vilken ålder man är i.

Jag tycker det är en bra början att bli lakto-ovo-vegetarian och jag hoppas du väljer att äta helt vegetariskt någon gång :)
Ha det bra!

Svar: Tack för din kommentar! Ja det är så hemskt, jag hamnade på djurfabriken.se igår och insåg hur hemskt det är med själva mjölkindustrin också.. :( Det ligger nog inte långt bort att jag blir vegan känner jag.. Det känns inte som att man kan motivera att äta ägg när man inte behöver, och det finns ju vegansk choklad och allt.. Jag ska se de där dokumentärerna, tack för tipset. :)
Karin Lu

2 Martina:

skriven

Min stora tjej är snart 4 år och vi läser bok om får och hur fårets liv ser ur så säger hon alltid. "Jag älskar får, jag äter upp dom. Det är så gott". Hon vet att det är djur som hamnar på tallriken. För mig känns det viktigt av olika anledningar att vara öppen med vart maten kommer ifrån. Äggen kommer inte från äggmaskinen osv. Men sen är hon ju för liten för att förstå köttindustrin.
Jag tycker inte det är fel i sig att äta kött.. De flesta arter dödar varandra för att få mat eller på annat sätt överleva. Men jag vill försöka bli mer restriktiv och mer noggrann med vart köttet kommer ifrån. Jag kan erkänna att jag av bekvämlighetsskäl blundar för hur köttindustrin ser ut. Jag orkar inte riktigt ta in det tillsammans med allt annat man ska försöka ta in om hur världen ser ut. Men mitt mål är att äta mer vegetariskt, mer egenfångad fisk och lokalt kött.

Tycker det är ett viktigt ämne du tar upp. Bra att reflektera över.

Svar: Håller med om att man borde vara öppen med var maten kommer ifrån. Jag har börjat tänka mer och mer på detta! Jag har också blundat lite för hur industrin ser ut men nu på senare tid har jag sett så många dokumentärer och läst en massa och jag kan liksom inte fortsätta äta djur. Det är så hemskt allting, vi kan inte fortsätta som vi gör idag. Jag har varit "allätare" hela livet men nu känner jag verkligen att jag mår bättre rent samvetsmässigt av att inte äta kött. Att äta mer vegetariskt och egenfångat/lokalt är ju jättebra!
Karin Lu

3 Avoria:

skriven

Jag är vegan nu utan barn, men i framtiden om det kommer några så ska de få äta veganskt precis som vi vuxna gör. Jag växte upp och blev i tvingad kött under gråtattacker och det fick mig att känna att det är bättre att ge barn växtbaserad mat i barndomen så får de själva välja att prova djurdelar som större. Jag föddes tydligen som vegetarian med tanke på hur dåligt jag mått psykiskt hela uppväxten av att äta djur.

Svar: Låter klokt! Förstår inte hur folk kan bli upprörda över att veganer ger sina barn vegansk mat... Varför skulle man servera döda djur till sina barn om man inte själv skulle vilja äta det? Så hemskt att äta kött under gråtattacker :( Håller med om att det är bättre att barnen ska få välja själva när de blir större. Min pappa har alltid jagat älg och när jag var liten reflekterade jag inte så mycket över vad kött var, men när jag hörde om hur pappa skjutit älgen och kopplade att köttet var en bit av en älg, då mådde jag jättedåligt.. :(
Karin Lu

4 Liw:

skriven

Kött har vi alltid ätit, det konstiga vore att inte gör det. Mina barn vet vad hamburgare, bacon och korv är. Inget konstigt med det.

Svar: Fast jag tror inte att vi är gjorda för att äta så mycket kött som vi gör idag :) Jag har tänkt mer och mer på det här sedan jag fick barn och jag pratar liksom inte om att bacon är gris och korv är massa nedmalda djurgrejer och kött.. Men visst har barnen rätt att få veta! Helt sant!
Karin Lu

5 Johanna:

skriven

Jag har inga egna barn så kan inte svara för hur jag skulle göra, jag kan enbart dra paralleller till min egen uppväxt. Jag är uppväxt på landet och var 4 år första gången jag var med när en älg togs ur och flåddes (för att jag själv ville det - nyfiken som jag var). Det här med kött och var det kom ifrån blev alltså väldigt avdramatiserat, jag förstod väl rätt tidigt att köttet på tallriken kom från älgen i skogen (bland annat). Men jag fick också den aspekten att om man ska äta djur ska de ha haft det bra vilket gör att jag idag enbart äter kött från djur som jag vet har haft det bra. Men jag kan inte säga att jag fick några men av att veta var köttet kom ifrån, snarare var det bra att jag tidigt fick förståelse för varifrån köttet kom än att jag skulle fått veta det senare i livet. Det hade troligen förstört mer. Så ska nu barn äta kött tycker jag att de också ska få veta varifrån det kommer.

Svar: Ja när du var så liten blev det säkert avdramatiserat som du säger, du växte upp med att det var så det var och inga konstigheter. När jag går till mig själv kan jag säga att jag ätit kött utan att tänka så mycket på vad det egentligen är.. Min pappa har alltid jagat älg och när jag såg mamma och pappa paketera köttbitarna och hörde honom prata om hur han sköt älgen och så, då blev jag ledsen och tyckte det var lite jobbigt att äta sen.. Har liksom inte "orkat" tänka på att köttbiten är en bit av en älg. Nu ser jag bara älgar, kycklingar och kossor framför mig när jag tänker på kött.. Håller med dig om att barnen ska få veta varifrån maten kommer. Och just det här att jag mår dåligt av att berätta, det säger ju ganska mycket..

Tack för din kommentar!
Karin Lu

6 lisa:

skriven

Jag har varit vegetarian i ett år nu snart och jag har inte ångrat det en sekund. Jag har inte haft något sug efter kött, fisk eller fågel överhuvudtaget. Jag tycker faktiskt vegetariska rätter är mycket godare ( och de är nyttigare också). Min familj vill dock inte bli vegetarianer så till dem får jag laga vanlig mat men jag mår nästan psykiskt dåligt när jag gör det. När jag steker korv ser jag en stackars gris framför mig osv. Mycket bra inlägg i alla fall!!!!!

Svar: Men eller hur! Håller så mycket med dig. Godare och nyttigare! Och så skönt för samvetet framför allt. Jag steker liksom också korv till min dotter och så, men det känns fel.. :/ Har du sett Food matters och Forks over knives (på Netflix)?? Sjukt bra och intressanta dokumentärer. Jag har slutat äta ägg också och kommer nog gå mer och mer mot veganhållet, stegvis.. Det håller liksom inte att äta mejeriprodukter och ägg, vi behöver det inte heller. Tror stenhårt på att vi mår bäst av plantbaserad kost, både för oss själva och för jordens skull! TACK för din kommentar! (och förlåt mitt sjukt sega svar)
Karin Lu

7 Johanna:

skriven

Toppen skrivet! Att undvika kött och mejeri är ju verkligen mycket bättre för miljön och klimatet också☺️👍

8 Cecilia:

skriven

Vi äter mkt kött i vår familj, men då jagar vi det mesta själv också som älg, rådjur, fisk och en del sjöfågel. Lamm och ren köper vi lokalproducerat från gårdar så vi vet vart köttet kommer ifrån.

Barnen är uppvuxna med detta så det är absolut inget konstigt, de vet precis vart köttet kommer ifrån och har flera gånger följt med på både jakt och i slakthuset. Självklart får barnen bestämma själv, vill de absolut inte äta kött så slipper de, men jag tycker det är jätteviktigt att man pratar om maten med sina barn så att de vet vad de stoppar i sig :)

Svar: Du har så sant! Verkligen viktigt.. jag ska börja prata mer med min dotter om det här, hon blir 4 år i sommar och börjar ju liksom förstå mer och mer nu... Man har ju rätt att få veta vad man stoppar i sig. Galet egentligen att man matar barn med döda djur (låter ju hemskt men det är ju det det är!) utan att berätta för dom.. Låter bra att dina barn får vara med och bestämma själva :)
Karin Lu

9 Sara ~ Candis:

skriven

Vi äter mycket kött som pappa, i familjen, jagat och tagit hand om. Och vi är noga att berätta att detta är hjort, älg, vildsvin mm och sen får sonen bestämma själv om han vill äta eller inte.
Det är ju verkligen upp till var och en hur man vill göra :) men ärlighet kommer man ju långt med iaf och alla reagerar olika.

Svar: Det är ju klokt att berätta för barnen, man har ju nästan den skyldigheten tänker jag..! Hur gammal är din son? Min dotter (4 år i sommar) har jag börjat prata mer med nu. Det här med fisk till exempel, att fiskpinnar är gjort på fisk.. Lax är en fisk och det kan man äta. Hon trodde liksom att det finns lax som simmar i havet och den äter man inte men att lax man äter är något annat. Försökte förklara att det är samma sak..
Karin Lu

10 Ylva:

skriven

Jag försöker att alltid äta vegetariskt, förutom fisk och skaldjur (pga anledningar) och har inga barn (än) men kommer förmodligen att ge dem mestadels vegetarisk mat. Har svårt att äta kött (om det inte är nödfall och jag är sjukt j-vla hungrig) eftersom jag också ser de stackars grisarna, kycklingarna och kossorna framför mig i frysdisken. Hu! Men som jag blir bjuden på kött (typ hos mina föräldrar) så äter jag för att inte vara så "krånlig". Sjukt egentligen, men det är mitt val. Tycker egentligen att det "bästa" är att vara vegan, men samtidigt har ju folk ett fritt val som tur är.
Intressant dock att inbitna köttätare typ blir provocerade av att folk väljer bort kött. Det känns väldigt orimligt.

Svar: Jag hade tänkt att jag skulle fortsätta äta fisk (älskar pappas fjällfisk!) men sen har jag sett för mycket dokumentärer och läst på.. och nu pallar jag inte att äta fisk heller! Fiskar har känslor och är lika mycket djur som en gris liksom. Ja visst är det hemskt att liksom se djuren framför sig... Finns liksom en anledning att det står "bacon" på paketet och inte "gris". Folk skulle inte köpa lika mycket bacon om det stod "gris" på förpackningen.. Det är ganska hemskt egentligen, att vi dödar andra biologiska varelser och äter upp dom, vad har vi för rätt att göra det egentligen? (När vi verkligen inte behöver!!) Och varför gör vi skillnad på hund och gris till exempel? Vi blir upprörda över att folk i andra länder äter hund och där kan dom inte förstå att vi äter gris... Kan känna igen mig i det där med att vara "krånglig", men nu har jag släppt det! Man ska göra det man själv mår bäst av. Jag tror att jag kommer gå mer och mer mot veganhållet, stegvis.. Håller verkligen med om att köttätare blir så provocerade av att man inte äter kött! SÅ sjukt egentligen. Man borde ställa frågan tillbaka "Varför äter du kött?"..
Tack för din kommentar!! <3 (och förlåt mitt sjukt sega svar)
Karin Lu

11 Anonym:

skriven

Så bra att du uppmärksammar detta. Jag tror att om 20 år+ kommer betydligt fler att vara vegetarianer.
Jag har två barn och väntar mitt tedje. Jag matar dem inte dött djur. Känns väldigt äckligt. Jag själv äcklas när det ligger på talriken och äter det inte alls längre. Om vi någonsin ska kunna rädda denna jord så måste vi sluta äta massproducerade djur.
Oså är det väldigt bra för hälsan också. När(ja chansen är väldigt stor idag) man får cancer så ber dem en sluta äta kött och mjölkprodukter. Varför? Det är inte nyttigt. Snarare tvärtom, väldigt onyttigt!

Svar: Jag håller med, det kommer bli fler och fler vegetarianer! Jag har hört att det nu blivit fler och fler som äter vegetariskt/veganskt, men samtidigt äter vi mer kött nu än någonsin, typ!? Köttkonsumtionen har ökat jättemycket sedan typ 70-talet.. Jag håller med, vi har ju ingen rätt att äta andra biologiska varelser liksom. Och att vi gör skillnad på till exempel en gris och en hund. Vi äter grisar och i andra länder äter man hundar och vi tycker det är så hemskt, samtidigt som andra inte alls förstår hur vi kan döda grisar och äta dom.. Nä fy, jag vill inte äta djur. :( Ja jag såg den där dokumentären Food matters på Netflix, har du sett den? Sjukt intressant! (Och Forks over knives)
Karin Lu

12 Cornelia:

skriven

Jag förstår dig, absolut! Och jag tycker först och främst att man ska göra det som känns bäst för en själv och sin familj.

Men sedan vill jag säga hur jag vuxit upp. Jag och min lillebror är uppvuxna på landet och har mättat våra magar med mjölk som vi hämtat hos grannbonden, ägg som vi plockat i hönsgård, kött som vi köpt på gårdar i byn. Vi har sedan vi varit små varit medvetna om vad vi äter och framför allt: VARFÖR vi äter just köttet från den gården osv. Anledningen är ju så enkel som att våra föräldrar varit noga med att köpa kött från djur som mått bra, som gått fritt i stora fina hagar, som blivit mjölkade när de behövt, som blivit omhändertagna och kliade mellan öronen. Att vi hela tiden haft det tänket har ju gjort att både jag och brorsan nu i vuxen ålder aldrig köper något annat än just schysst mat. Närodlat, ekologiskt och schysst. Aldrig någonsin att jag köper kött från utlandet, mjölk från en annan del av Sverige eller ägg från icke frigående höns. Inte ens i min allra fattigaste studentperiod liksom. Så jag antar att det är bra (eller det har det i alla fall varit från oss) att få veta skillnad mellan kött och kött och vad som är schysst mat, både för vår egen och för djurens skull :)

Svar: Låter fint!! :) Vilken härlig uppväxt! Långt ifrån alla växer upp så idag. Jag har börjat tänka i dom banorna ändå att det inte är schyst att äta djur överhuvudtaget, oavsett hur bra liv de har haft. Har läst på för mycket nu..

Tack för din kommentar!! <3
Karin Lu

13 Hanna Karlsson:

skriven

Jag skulle egentligen vilja äta en helt växtbaserad kost men det är svårt att få med övriga familjen på det. Barnen är alldeles för djupt rotade i pasta och köttbulle/falukorv-träsket....

Svar: Håller med!! Men har du testat steka typ sojakorv och vegobullar utan att säga något? ;) Jag ska försöka få in mer grönt i våra middagar.. Jag gjorde förresten en tacopaj på vegfärs och bjöd min mamma på. Hon märkte ingen skillnad, och hon hade tänkt fråga "Är det älgfärs?" :D
Karin Lu

14 Tess:

skriven

Ja, vi pratar med vår 6-åring om vad allt är och var det kommer från. Och det där med att vara "besvärlig". Det är du inte alls! Tänk på allergiker. Om de inte är besvärliga så är inte du det heller. Visst finns folk som tycker att även allergiker ÄR besvärliga, men vad är det för sorts folk egentligen? Tycker man ska respektera varandra mer än så! Jag har IBS och tål inte stark mat och vissa dagar har jag svårt för mejeriprodukter, så har mötts av de där suckarna när folk måste anpassa...

Svar: Tack för din kommentar! <3 och ursäkta mitt otroligt sega svar! Ja man har väl egentligen någon form av skyldighet att berätta vad allt är och vad det kommer ifrån.. Barn måste ju få veta vad de stoppar i sig! Ja sjukt det där med att allergiker många gånger ses som besvärliga! De kan ju inte rå för att de inte tål vissa saker.. Håller med dig om att man ska respektera varandra mer än så, oavsett vad man har för "anledning" till att inte äta vissa grejer. Vad jobbigt med IBS :(
Karin Lu

15 Caroline:

skriven

Klokt och viktigt!

Svar: Verkligen något jag börjat tänka på mer och mer sedan jag fick barn..!
Karin Lu

16 annan:

skriven

Min partner och jag har en del djur på vår gård, kor, höns osv. Vi har barn och dom vet var maten kommer ifrån. Dom är med och plockar ägg, mjölkar och vid slakt, inget vi har tvingat dom till utan dom är nyfikna och vi förklarar. Vi odlar också grönsaker och äter ibland vegetariskt och då förklarar vi hur det lilla fröet kan bli ex en broccoli. Alla äter vad dom tycker passar sin familj bäst och det är väl alltid bara att förklara var och hur maten kommer till bordet.

Svar: Så klokt! Tror på att barn ska få vara med mycket i matlagning och sådär. Och precis, visst är det bra att förklara hur maten kommer till och vad allting egentligen är! Barnen har ju rätt att få veta vad de stoppar i sig. :)
Karin Lu

17 sandra:

skriven

va kul å läsa! Jag började med å vara... ja va de nu kallas, man äter mejeriprodukter & fisk. Sen uteslöt ja fisken när ja förstod mer om deras villkor. å nu är jag vegan sedan 6 månader tillbaka.
Eller ja kanske ska säga jag äter veganskt och byter ut allt i min vardag mot veganskt, sakta men säkert.
det är svårt att bara byta livsstil BOOM. men babysteps e bättre än inget =)

Svar: Ursäkta mitt otroligt sega svar! Åh ja jag är faktiskt lite inne på att gå mer och mer mot vegan.. tänker att jag fasar ut allt lite eftersom. Jag har slutat äta ägg nu sedan någon månad kanske. Mådde så illa när jag åt en äggmacka och det brukar jag inte göra men jag klarade inte att äta upp den! Babysteps som du säger är ju jättebra. Tror det är lättare att fortsätta då än om man byter allt BOOM :)
Karin Lu

18 Sara ~ Candis:

skriven

Vår son är lite mer än 3 år nu :) så kan tänka mig att det säkert kommer mer frågor. Han frågar mer nu Vart kommer det ifrån? Om ALLT haha :D men det är bara att vara ärlig.

Svar: Eller hur! :) Haha så söt! Här har vi mycket "varför"... Varför flyger flygplanet, varför bränns brännässlor, varför ryms linser i ögonen(!?), varför kan man inte äta glass varje dag... ;)
Karin Lu

19 Ylva:

skriven

Svar: Förstår hur du menar med fisken! Och intressant det där med "bacon" i stället för "gris". Tänk om det var bilder på djuren på förpackningarna, undrar om köttkonsumtionen skulle minska då? Tycker absolut att "Varför äter du kött?" är en mycket mer rimlig fråga! Många svarar nog bara "för att människan alltid har gjort det, det är inga konstigheter". Har så svårt för det argumentet, "det har alltid varit så".

Svar: Eller hur! Köttkonsumtionen skulle absolut minska då... det skulle inte alls säljas lika mycket bacon tror jag, om det var bilder på grisar på förpackningarna! Jag tänkte på det när jag kollade på ett baconpaket hemma nu senast (killen stekte bacon). Man kunde inte utläsa någonstans att bacon=gris. Inte en bild på en gris och på innehåll stod det bara "sidfläsk". Vad är det ens liksom? Sidfläsk, det står inte att det är griskött.. Hörde någonstans också att det finns många fler grisar än hästar i Sverige. Ändå är det bara hästarna vi ser ute, sällan grisar... :( Håller med om att många skulle svara "För att vi alltid gjort det..." De skulle säga så eller "För att jag tycker det är gott..."
Karin Lu

Kommentera här: