Pumpakroketter

Pumpakärnor är ju sjukt gott och himla nyttigt med mycket järn! Idag testade jag pumpakroketter, efter ett recept ur Vi föräldrar. Men jag tog fryst persilja istället för färsk och så vände jag "biffarna" i panko. Det blev knaprigt och gott! Stewen gav betyget 4 av 5 vilket ju var himla bra med tanke på hur mycket Stewen gillar kött... Han brukar tycka att vegetariskt inte blir så mycket att tugga på, haha! Men det här gillade han alltså. Och jag med! Blev himla himla gott! Såhär gjorde jag:


Pumpakroketter

1 gul lök
1 dl hackad persilja
2 krm salt
1 krm vitpeppar
1 tetra stora vita bönor
3 dl pumpakärnor
2 ägg
1/2 dl ströbröd
Panko
Rapsolja till stekning

Lägg hackad lök i en bunke tillsammans med persilja, salt, peppar och sköljda bönor. Mixa slätt med stavmixer. Tillsätt pumpakärnorna och mixa till en smet. (Mixa inte helt slätt om du vill ha lite mer tuggmotstånd) Rör ner ägg och ströbröd. Låt svälla en stund. Forma små "biffar" och vänd i pankoströbröd. Stek i rapsolja tills de får fin färg.

Servera med couscous, valfria grönsaker och youghurtsås. (Jag improviserade ihop turkisk yoghurt, lite lite pressad vitlök, örtsalt, honung och en dutt olivolja.
 

 
 
Gott och grönt!

 
Apropå vegetariskt, ramlade just över en krönika av Frida Boisen på Expressen. Mycket bra! LÄS! Köttproduktionen står för 15 procent av jordens utsläpp av växthusgaser. Vi kan inte fortsätta äta kött som vi gör idag! Jag vill ge mina barn och barnbarn en bättre värld och jag vill inte att jorden ska gå under av global uppvärmning...

Kommentera här: