Vegansk kladdkaka med Oreos

Här kommer mitt recept på kladdkakan jag rörde ihop igår! Jag googlade lite för att få idéer och så ändrade jag om lite och la till choklad och Oreos.

Veganvänlig Oreokladdkaka

150 g mjölkfritt smör
1 dl kikärtsspad
2,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 nypa salt
1 dl kakao
3 tsk vaniljsocker
Mörk choklad (Jag hade 3 rader, alltså 12 bitar, mörk blockchoklad hemma)

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en form. (Jag hade en ganska liten, inte en vanlig pajform eller springform). Smält smöret i en katrull och ta från plattan. Häll i kikärtsspadet. Rör ner strösocker, vetemjöl, salt och kakao. Smält chokladen och blanda i.

Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter. Den ska vara ganska lös när den kommer ut. När kakan är klar, strö hackade Oreos över och låt svalna lite. Servera med sojagrädde. (Och bär! Det glömde jag, hade varit supergott till).


(null)

(null)


Kommentera här: