Ingen hemtenta gjord

Nej hörreni, ikväll blev det inga rader skrivna på hemtentan. Istället rostade jag granola och bakade gigantiska hallongrottor (fruktansvärt fula men superdupergoda). Mycket roligare!



Krispig granola
(Hittade detta recept i helgen då vi gick på stan, fotade receptet i en kokbok men minns inte vad den hette)

4 dl havregryn
1/2 dl osockrad äppeljuice
2 msk neutral rapsolja
2 msk flytande honung
1/2 dl hasselnötter
1/2 dl russin

Lägg havregrynen i en skål. Blanda juice, olja och honung i en skål, häll över havregrynen och rör runt noga. Sprid ut blandningen på en ugnsplåt med bakplåtspapper, rosta i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter. Rör om ibland så att det inte bränns. Låt svalna, blanda i russin och hackade nötter.

Jag tillsatte även krossade linfrön, lite valnötter, pumpakärnor och sesamfrön! Supergott blev det!


Hallongrottor

Jag följde detta recept från Hannah & Amanda. (Hade lite vaniljsocker i också, standard). De heter ju rabarbergrottor men jag körde på hallonsylt i istället. Höll på att bli tokig för jag fick inte alls degklumparna som jag ville, de bara smulade sönder och sprack oavsett hur försiktig jag var, typ. Till slut gav jag upp och bara tryckte på. Massor med sylt hade jag också som flöt ut och hade sig. De blev sjukt fula men riktigt himla goda! 
1 emma:

skriven

hahaha Karin, de e nog de fulaste jag sett dig baka, men de e ju inte utsidan som räknas=)Hallongrottor är såå grymt gott. Enkelt recept oxå.. minns vi gjorde sånna på dagis, använder mig av de receptet fast där heter dom "nalles kakor"=)

Svar: Hahaha jag veeeet!! Var nära att inte ens fota dom för de blev så fula, hahaha!! (Men det kan ju inte bli snyggt alla gånger!) ;) Blev gode sur när jag inte fick dom som jag ville, vet inte hur länge jag höll på.. ska göra efter ett annat recept nästa gång och som dom "ska vara", i mindre formar ;)
tjofftjoff

2 sara:

skriven

Haha jag säger som emma :)

Kommentera här: