Recept: Oreobrownie



Leilas Oreobrownie

175 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
½ dl ljus sirap
3 ägg
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
1 ½ dl kakao
1 ½ dl vetemjöl
1 paket Oreos
 
Sätt ugnen på 200 grader. Klä en långpanna eller ugnsform med bakplåtspapper. (Jag smorde istället).
Vispa smör och socker ljust och fluffigt, tillsätt sirap och därefter 1 ägg i taget då du vispar. Rör ner vaniljsocker, salt och kakao, sist vetemjölet. Blanda allt till en jämn smet. Häll smeten i långpannan/formen, dela Oreokakorna i bitar och tryck ner i smeten. Grädda mitt i ugnen 25-30 minuter, kakan ska vara kladdig i mitten. Låt svalna innan den skärs upp.


Min brownie blev lite för torr ändå, fastän jag gräddade den bara 20 minuter. Vi har en väldigt varm ugn kan jag konstatera! Nästa gång ska jag göra brownien riktigt kladdig. Det går ju att variera den också och ta andra kakor, (tänk Ballerinabrownie?!?!) eller trycka i lite choklad eller vad man vill! 
 
 
1 leavanny.blogg.se:

skriven

Gott!

Svar: Mycket :)
Mamma Karin

Kommentera här: