Att plugga och ha barn

Ja som de flesta av er vet (förmodar jag) är jag ju åter i skolbänken sedan september. Mina klassisar tog examen i juni och jag kommer alltså gå ut i juni nästa år eftersom Ella kom till världen och jag varit föräldraledig. Jag läser termin 5 på programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, inriktning strategisk kommunikation. 

Så hur är det då att plugga och ha barn? Hur bra som helst! Typ det bästa?! Helt perfekt att plugga och ha barn, man är ju ganska flexibel som student och styr tiden som man vill väldigt mycket. Lite skillnad mot att jobba heltid 8 timmar varje dag, det är ju inte som att jag är borta från tidigt morgon och kommer hem till middagstid. Jag hinner vara hemma mycket och hänga med Ella och Stewen, gå på öppna förskolan ibland och hitta på saker. Så himla lyxigt!

Jag har blivit mer effektiv med pluggandet (eller ja med allt i livet) sedan Ella föddes. Gör liksom det jag ska på en gång, det blir inte en massa dötid. Jag sitter mycket på universitetet och pluggar så att jag kan vara ledig när jag kommer hem. Gillar inte att ha saker hängande över mig när jag är hemma med Ella, tänka "nu borde jag plugga, nu borde jag läsa det där..." Då blir jag liksom ingen närvarande mamma. Det är bättre att jag far iväg till skolan och gör det jag ska och så kan jag släppa plugget när jag är hemma. (Eller ja så gott det går, det är ju lite det som är grejen med skola, man kan inte riktigt släppa det, finns alltid något att göra, till skillnad från ett jobb som man oftast kan släppa helt när man kommer hem). (Lång parentes).

Kan ha liiite dåligt samvete när jag far iväg till skolan men då tänker jag att jag ju faktiskt är student och jag måste plugga för att få min examen. Det är bättre att jag far iväg och pluggar så att jag kan vara mamma och allt annat när jag kommer hem. Och jag är ju faktiskt hemma mycket.

Det enda minuset med att plugga och ha barn är väl att man inte har så mycket till inkomst. Men jag jobbar ju extra på ett äldreboende också, älskar det!


Jag och Ella igår.
1 Sara A:

skriven

Finisar! ♡

Svar: <3
Mamma Karin

2 JHH:

skriven

Blev så imponerad och glad av att läsa det här inlägget :) Känns som du har hittat bra rutiner i livet och tycker om situationen du är i. :)

Vilka fina ögon :)

Svar: Men så kul, vad glad jag blir :) du har nog sant! Jamen visst har hon :) stora och blåa!
Mamma Karin

Kommentera här: