Frozen Oreo-cheesecakem

När jag skulle göra efterrätten till min trerättersmiddag tänkte jag först baka den här. Glömde dock bort att den behövde ganska många timmar i kylen så hann inte riktigt. (Men gjorde nougatsåsen). Så jag gjorde istället en Oreo-botten + en frozen cheesecake-smet med krossade Oreos. 


Frozen Oreo-cheesecake

1 paket Oreos
50 gram smör

4 ägg
1,5 dl strösocker
200 g Philadelphiaost
4 dl vispgrädde
1 paket Oreos

(+ några Oreos på toppen!)


Mixa 1 paket Oreos i matberedare och blanda ner 50 gram smält smör. Platta ut i en sockerkaksform.

Separera äggulorna från vitorna. Vispa äggulor och strösocker i en bunke och rör ner Philadelphiaosten. Vispa grädden fluffig och vänd ner den i smeten. Vispa vitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten. Krossa Oreo-kakorna till smulor och vänd ner i smeten. 

Häll smeten på kexbottnen och frys in några timmar. Toppa med krossade Oreos och häll över nougatsås!


Nougatsås 

100 gram nougat 
50 gram mörk eller ljus choklad (jag tog ljus)
2,5 dl grädde
1 tsk vaniljsocker

Låt grädden sjuda upp med vaniljsocker. Ta bort från plattan när det börjat koka. Bryt ner nougat och choklad och rör tills såsen är blank och slät. Ställ kallt.



1 Lina:

skriven

Det här låter verkligen som något för min sambo, han älskar Oreos! Ska nog ta och överraska honom med denna nån gång :)

Svar: Ja gör det! Sjukt enkelt och gott :D kan inte bli fel om din sambo älskar Oreos ;)
Mamma Karin

Kommentera här: