Mjölkchokladkaka med crisp

På fredag är det två veckor sedan jag gjorde den här. Ville ha något smarrigt till Idol. Stewen var sugen på något crunchigt chokladigt så jag testade att göra en mjölkchokladkaka med crisp. Receptet hittade jag i Maria Öhrns bok Kladdkakor. Lite av en besvikelse faktiskt, inte så god tyckte jag. (Eller Stewen). Men älskar man mandelmassa tycker man om den. Jag är inget fan av mandelmassa, vill bara ha litegrann i semlor. Det är ju typ enda gången man äter mandelmassa förresten. I semlor.

Här har ni receptet iallafall! Väldigt enkel och söt kaka. Blev godare dagen efter och gärna direkt från frysen. Mandelkrispen ska jag testa göra igen men jag tyckte att själva mandelmassebottnen blev alldeles för sliskig och mjuk. Det skulle ha varit någon mer smuligare botten.


Mjölkchokladkaka med krisp

1 dl sötmandel
1/2 dl strösocker

250 g mandelmassa
1 msk kakao
 
400 g mjölkchoklad
2 dl matlagningsyoghurt


Hacka mandeln grovt och blanda med socker i en tjockbottnad kastrull eller vid panna. Låt sockret lösas upp på högsta värme under omrörning. Sänk värmen till hälften och låt mandeln få lite färg och en härligt rostad doft. Sprid ut på en plåt och låt svalna. Hacka sedan fint.

Riv mandelmassan grovt och knåda in kakaon. Kavla ut degen och tryck fast den i botten på en form med löstagbar kant. Degen behöver inte täcka kanterna.
 
Bryt chokladen i bitar och smält den i vattenbad. (Jag använde mikron). Låt svalna något och blanda sedan ner yoghurten. Rör ner mandelkrispet och häll smeten i formen. Låt stå kallt minst ett par timmar.


 
 
 
1 norrbotten emma:

skriven

mums va gott :)

2 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Det såg inte fel ut ^^

Kommentera här: