Daimsnittar

Ja hörrni, jag har hunnit baka två laddningar av dessa fantastiskt enkla och smarriga kakor! (Och imorgon ska jag nog baka igen, ska ta med mig fika på Rädda Barnen-möte).
 

 

Jag hade min sista jobbdag igår(!) och ville ha med mig fika att bjuda på. Några enkla goda kakor till personalen på min våning tänkte jag, googlade "snittar kakor" och hamnade på Jennys matblogg och hennes Daimkakor/Daimsnitt. Hade passande nog Daimchokladen hemma! (Till gamlingarnas 14-fika bakade jag två rulltårtor och så tog jag med vispgrädde och jordgubbar och blåbär).

Alla älskade kakorna! Och rulltårtan blev väldigt uppskattad också. Jag slutade 13.30 och hämtade Ella på förskolan efter det. Hon har länge pratat om att hälsa på på mitt jobb men det har inte blivit av, nu tyckte jag att det passade bra. Och gamlingarna har pratat om att de vill träffa Ella. Gissa om tanterna älskade henne! Gud så söta. Men jag skulle ha klätt Ella i något rosa, haha. Det blev visst förvirrande att hon hade gröna byxor och mörkblå tröja med grön dinosaurie på. Hon blev ju genast en kille... "Hur gammal är han?", haha.

Jag bakade som sagt en laddning kakor till också och lämnade i personalrummet idag. Måste tillbaka en annan dag och lämna tillbaka jobbkläderna också. Gud så konstigt det känns, ska jag vara ledig nu!?

Här har ni receptet på de underbara kakorna! Älskar att de var så enkla att göra och man kan ju blanda i lite vad man vill, ta en annan chokladsort eller något annat gott!
 

Daimsnittar à la Jennys matblogg

220 gram smör
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
200 gram mjölkchoklad med Daim-smak


Sätt ugnen på 200 grader och ta fram en plåt med bakplåtspapper. Rör ihop socker och rumsvarmt smör och arbeta i sirapen. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. Arbeta ihop till en smidig deg. Blanda i den hackade chokladen. Forma till längder och platta ut lite med fingrarna. (Jenny gjorde två längder, jag gjorde tre och tyckte ändå att kakorna blev stora och ganska tjocka! Sega och goda). Grädda i mitten av ugnen i cirka 8-11 minuter, tills kakorna fått fin färg. Skär dem i snitt medan de är ljumna och låt svalna helt på galler.
1 Anonym:

skriven

Jag har också bakat dessa men från bambis blogg. Också 2 laddningar haha 😎 senast igår. 😄/sara a

Svar: Sjukt goda ju!! :)
Mamma Karin

Kommentera här: