Middag av ingenting och funderingar kring barnmat

Ibland improviserar jag i köket och får till någonting gott av inte så mycket alls. Det hände igår. Hade en zucchini hemma som jag ville använda upp. Tänkte göra någon form av pasta med zucchini och morot, tyvärr hade vi bara lite lite morot.

Fräste riven zucchini och den lilla moroten i smör. Hade också i lite röd paprika. Sen öste jag på med krossade tomater, grädde, grönsaksbuljongtärning. Kidneybönor. Färsk persilja. Blev himla gott! Kan tänka mig att linser hade varit gott i.


 

Ingen höjdare för Ella däremot. Ingen skräll direkt, haha. Hon åt makaroner med ketchup. Och hårdmacka. Vi försöker ju äta varierat och få Ella att testa nya grejer men just såser och kladdiga saker är något hon inte vill prova... (Men hon äter ketchup och sylt...) Jag undrar vad som är bäst en sådan här gång egentligen - servera maten och ba "ät eller var utan" eller om man skulle steka typ fiskpinnar till hennes makaroner...? Jag tänker litegrann att man inte ska barnanpassa hela tiden (för att hon ska prova nya saker någon gång) men samtidigt tycker jag att det känns sådär att hon bara äter makaroner med ketchup och någon stackars gurkbit... Frågan är om det då är bättre att steka lite blodpudding!? Ja man får väl göra lite olika helt enkelt. Nu ska jag sluta älta detta, haha...

Har ni förresten tips på bra barnvänlig mat? Vad äter era barn? Och vad gillade ni när ni var små? Min favvorätt var korv och makaroner, haha. Ellas favvisar är våfflor (solklar storfavorit), blodpudding, fiskpinnar, kycklingpinnar och korv. Ja det är nog det... Det ska vara torrt och knaprigt (eller tillsammans med sylt eller ketchup).
1 Anonym:

skriven

Melissa är precis likadan! Ingen sås utom bea. Vi gör oftast ingen annan mat. Men hon klarar sig ju om hon äter kvällsmål. Men vet vi med oss att vi äter nåt hon verkligen inte gillsr (och har smakat förr) så gör vi blodpudding eller nåt till henne. Typ som strips eller typ nåt med massa sås i. Tänker att man inte behöver göra så stor grej av det bara de smakar det nya innan de inte vill äta upp. Och jag tänker att det inte gör något om det en dag bara blir makaroner och ketchup. Nästa dag äter hon säkert bättre. (och på förskolan äter hon ju bättre också även om hon gärna petar bort sås där också. Vilken novell detta blev haha läser ikapp din blogg ;) /Sara A

Svar: Hon äter bea iaf :D Ella älskar ketchup.. förvånad att hon ens smakade från första början!Jo precis jag tänker lite som du.. inte göra värsta grejen av det. Det ÄR ju vanligt att barn har sina favvorätter och inte gillar att prova nya saker.. men det är som lite frustrerande ändå ibland.. ;)
Karin Lu

Kommentera här: