1 november och busshyfs

Herregud, snart är året slut! På måndag fyller Wille 1 år. Heeeelt sjukt. Den här tiden förra året gick jag omkring och var döless på magen och väntade och väntade på att bebben skulle komma. Tänk att det var Wille som låg därinne!

Nu sitter jag på bussen och är alldeles snart hemma.

Igår gjorde Ella och jag en halloweenpumpa. Funderar på att baka pumpapaj idag, kanske efter UnderbaraClaras recept.

Nu när jag åker buss på dagarna har jag tänkt på en del saker.
Tycker att det känns som allmänt "hyfs" att alla som har busskort kliver på först, pga går snabbast... Alla som ska tjorva och fylla på busskort och betala biljett på plats borde kliva på på slutet. Jag brukar göra det iallafall. Tydligt att inte alla tänker som jag.

En annan grej: När jag står och väntar på bussen brukar jag låta personer som väntat längre än jag gå på först. Känns ju också snällt, speciellt när det är kallt ute... Tycker jag ser en tendens att gubbar (eller nä inte gamla gubbar - män) dyker upp preciiis när bussen kommer och kliver på först fastän det står någon ung tjej före som väntat längre.

Och sen det här med att ryggsäckar och väskor har eget säte... Tycker själv det är ganska jobbigt att kliva på när hela bussen är fylld av människor som sitter på fönsterplats med väska bredvid sig. Typ alla med hörlurar i öronen stirrandes ut genom fönstret. Var ska man sätta sig!? Det är som att alla tänker "Nej den där människan kommer inte och vill sitta här. Min väska kan vara kvar". Är bussen full med människor och det kommer fler som hoppar på - flytta väskan! Jag har alltid ryggsäcken på golvet (om nu inte bussen är supertom). Vet själv hur det känns att kliva på och det är väskor och människor överallt. Man vill ju inte vara besvärlig.

(Gu så duktig jag är, hahaha...)

En dag var jag med om att busschauffören kom och nästan skällde ut några ungdomar som satt i trappan och liksom på golvet. "Ni får absolut inte sitta där, det finns platser i bussen - här här här och där!" typ.


 

Oj vilket långt inlägg det blev! Ska strax hoppa av bussen. För att det inte ska bli bildlöst får ni se denna fina bild från Thailand som egentligen inte har med inlägget att göra. Stewens pappa, Stewen, Wille och Ella. ♥

Kommentera här: