Supersmarrig Oreokaka

(null)


Här kommer receptet på Oreokakan jag gjorde i söndags. Fantastiskt enkel och god! Jag utgick från ett recept på Fridas bakblogg. Det skulle vara 1 paket Oreos i bottnen men jag tyckte det blev för tunt så jag körde i ett halvt paket till.


Supersmarrig Oreokaka (utan ugn!) 


2 paket Oreos

50-75 g mjölkfritt smör
200 g mörk choklad (Jag hade två kakor 70 % varav en med havssalt)
2 dl sojagrädde

(Valfritt: Chokladknappar)

.
Mixa 1,5 paket med Oreokakor i en mixer.
Smält smöret och blanda det med kaksmulorna. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant. Ställ in i frysen medan du gör fyllningen.
.

Finhacka chokladen. Värm grädden i en kastrull på låg värme. Blanda ner chokladen och rör om tills chokladen smält. Häll chokladblandningen i pajskalet. Grovhacka resten av Oreokakorna (0,5 paket. Eller mer om du har, hehe) och strö över. Jag hade lite chokladknappar hemma också som fick hänga med. Ställ kakan i kylskåp i minst två timmar. Ät med vispad grädde eller glass. 



(null)


Kommentera här: